5 Tips voor jouw online marketing

Een website biedt veel mogelijkheden om als ondernemer je product of dienst over te brengen naar je klanten. Toch lukt het niet altijd om het gewenste resultaat te behalen of is de wens er om weer door te groeien. Het succes van een website kan aan veel verschillende factoren liggen. Om je op weg te helpen hebben wij in dit artikel een aantal tips uitgewerkt om meer uit je website te halen.

1. Zorg ervoor dat jouw website zowel grafisch als technisch in orde is

Eén van de grootste ergernissen van bezoekers is een website die langzaam is. Naar dit onderwerp zijn verschillende onderzoeken gedaan om te achterhalen wanneer de laadsnelheid van een website als traag wordt ervaren. Hieruit blijkt dat dat al zo is als een website langer laadt dan 1,5 seconden. Een handig hulpmiddel om de snelheid van jouw website te verbeteren is PageSpeed Insights van Google.

Daarnaast is het belangrijk dat een website een representatief beeld geeft van jouw bedrijf en gebruiksvriendelijk is door duidelijk en overzichtelijk te zijn voor bezoekers. Zo dient de informatie die bezoekers nodig hebben makkelijk te bereiken zijn. Hierin spelen verschillende factoren waaronder de navigatie, de lay-out en het kleurgebruik van de website een belangrijke rol.  

2. Stel doelen

Als jij duidelijk hebt waarom je een website hebt kun je ook beter toegevoegde waarde leveren aan bezoekers. Voor de één dient een website een informerende rol te vervullen om bijvoorbeeld een maatschappelijke kwestie aan te kaarten of om te informeren over een plaatselijk evenement. De ander gebruikt een website om bijvoorbeeld verkoop te realiseren of om de voordelen van een bepaald product of dienst over te brengen. Wanneer je als ondernemer duidelijk hebt welke rol een website dient te vervullen kun je hierna grote en kleinere doelen opstellen om naar toe te werken. Hoe die doelen eruit zien hangt van jou als ondernemer af. Dit kan gaan van het aantrekken van meer bezoekers tot het zorgen voor een langere bezoekerstijd. Zorg ervoor dat je die doelen specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden oftewel SMART formuleert. Dit maakt de doelen concreter en beter uitvoerbaar.  

3. Kies je middel, plan en plaats relevante content

Wanneer je de doelen van jouw website duidelijk op papier hebt staan kun je gaan nadenken hoe je deze doelen gaat bereiken. Hiervoor zijn zowel offline als online middelen in te zetten. Welk middel je inzet hangt heel erg af van het doel en de doelgroep die je hiermee wilt bereiken. Wanneer je online middelen wilt inzetten kun je hier de voordelen, methodes en kanalen waarop een online marketing campagne gevoerd kan worden vinden.

Zorg dat de content relevant is voor jouw doelgroep, of je nou voor een online of offline middel kiest. Wanneer jij leuke, interessante content levert die je klanten aanspreekt leveren je marketingmiddelen meer op. Een goede planning kan daarbij helpen om de effectiviteit te verhogen. Wel is het handig om enige flexibiliteit te behouden in die planning zodat je ook kan inspelen op gebeurtenissen, evenementen, feestdagen of het weer. Dit kan gemakkelijk door een content kalender op te stellen.

4. Hou je website en middelen up to date

Het is een veel gemaakte fout om te denken dat het klaar is als de website online staat. Echter, dit is vaak slechts de helft van het werk. Om een website effectief te gebruiken is het van belang dat deze up to date gehouden wordt. Zorg ervoor dat bezoekers terugkomen door interessante content aan te bieden. Ook is het aan te raden om de website zowel grafisch als technisch ieder of om de paar jaar te updaten zodat deze mee blijft gaan met de tijd. Een verouderde website kan al snel de indruk geven dat het bedrijf niet meer of weinig actief is. Daarbij is een website vaak het visitekaartje van jouw bedrijf waarop nieuwe klanten binnenkomen. Wanneer bezoekers niet kunnen vinden wat zij zoeken en een slechte indruk krijgen zullen zij al snel afhaken en loop je als ondernemer je klanten mis. Je kunt ten slotte maar één keer een eerste indruk maken.

5. Monitor & optimaliseer

Om te kijken of jouw inspanningen het gewenste resultaat opleveren is het van belang om jouw website en middelen te monitoren. Dit een continu leerproces waarbij door middel van optimalisatie naar het gewenste resultaat wordt toegewerkt.

Er zijn veel verschillende online marketingtools te vinden die kunnen helpen bij het monitoren en optimaliseren van jouw online activiteiten. Een van de meest bekende statistische data tools blijft toch wel Google Analytics. Wanneer deze tool correct is ingesteld bevat het een zee aan informatie. Zo kun je exact zien wanneer bezoekers voornamelijk online zijn op de website, welke pagina het meest bekeken wordt, via welk medium zij op de website zijn gekomen en nog veeeeel meer.

Door deze gegevens in je op te nemen en hierover na te denken kun je onder andere keuzes maken in de verschillende content typen die je plaatst en de middelen die je inzet. Daarnaast kan Google Analytics je ook helpen om het gebruiksgemak van de website te verhogen.

Naast Google Analytics zijn er nog veel meer handige tools beschikbaar. Zo zijn er tools voor het beheren en monitoren van social media, maar ook voor zoekmachine optimalisatie (SEO). Welke tool geschikt is voor jou hangt af van jouw specifieke wensen.

Ook meer uit je website halen?

Ben jij naar aanleiding van dit artikel nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden om meer uit jouw website te halen? Wij helpen graag met de online activiteiten van jouw bedrijf. Naast het bouwen van websites zijn wij namelijk ook specialist op het gebied van online marketing. Op onze online marketing pagina kun je hier meer over lezen.