BusinessBoost-sessie

Op dinsdag 30 mei hebben wij als webdesign- en onlinemarketingbureau deelgenomen aan de BusinessBoost-sessie die georganiseerd is door Club2018. Deze middag is opgezet om ondernemers met elkaar te verbinden en aan het denken te zetten.

Welkomstwoord

Na het welkomstwoord van Jan van Erve was het tijd voor een masterclass over het Business Model Canvas. Michiel Hoogenboom vertelde ons over wat het Business Model Canvas is en hoe het gebruikt wordt. Daarbij heeft hij de theorie aan de praktijk gekoppeld met een aantal leuke en inspirerende praktijkverhalen.

Wat is het Business Model Canvas?

Het Business Model Canvas is een model waarmee het businessconcept van een organisatie overzichtelijk en visueel wordt weergegeven aan de hand van negen bouwstenen. Hieronder hebben wij de bouwstenen even kort toegelicht.

  • Klantsegmenten – Wie zijn onze meest belangrijke klanten?
  • Klantrelaties – Wat voor soort relatie heeft het bedrijf met haar klanten?
  • Kanalen – Via welke kanalen komt het bedrijf nu in contact met haar klanten en hoe wensen de klantsegmenten benaderd te worden?
  • Waardeproposities – Wat is het product, de service, de beleving en belofte die het bedrijf levert om toegevoegde waarde te bieden aan de klant? Welke klantbehoeften vullen we in?
  • Key Partners – Wie zijn de belangrijkste partners van het bedrijf?
  • Kern Activiteiten – Wat zijn de kernactiviteiten van het bedrijf waarmee we onze waardeproposities realiseren?
  • Key Resources – Wat zijn de belangrijkste middelen die nodig zijn om de waardeproposities te leveren?
  • Kostenstructuur – Wat zijn de belangrijkste kosten van het bedrijf?
  • Inkomstenstromen – Wat zijn de belangrijkste inkomstenstromen van het bedrijf?

Door het invullen van dit model krijg je als ondernemer inzicht op bedrijfsonderdelen die van groot belang zijn. Daarnaast is gemakkelijk te zien of de onderdelen goed op elkaar aansluiten en waar eventuele aanpassingen nodig zijn.

De opdracht

Na de uitleg zijn we aan het werk gezet om een Business Model Canvas in te vullen van ons eigen bedrijf. Met post-its in de aanslag zijn we aan het werk gegaan om het bedrijfsmodel van ons webdesign- en onlinemarketingbureau in kaart te brengen. Na wat denk- en knutselwerk hebben we het canvas ingevuld. Als vervolgopdracht zijn we in gesprek gegaan met andere deelnemers om ons bedrijfsmodel toe te lichten. Het Business Model Canvas zorgde ervoor dat wij dit op een leuke, visuele en stapsgewijze manier konden overbrengen. Door elkaar vragen te stellen over en ideeën uit te wisselen hebben we nagedacht over innovatiemogelijkheden binnen ons webdesign- en onlinemarketingbureau.

Meer weten?

Al met al hebben wij een zeer leuke en leerzame middag gehad. Ben jij benieuwd naar meer informatie over het Business Model Canvas en leuke video’s over de toepassing in de praktijk? Bekijk dan de website van BusinessBoost. Mocht je een vraag hebben voor ons, neem dan gerust contact met ons op via info@stukjedesign.nl of telefonisch op het nummer 058 2011 997.