Online marketing

Online marketing speelt een grote rol bij webshops en bedrijven die een dienst of product leveren. In dit overzicht geven we je inzicht in de belangrijkste punten, waar je op moet letten bij het opzetten van een online marketing campagne.

Een online marketing campagne is in de basis te vergelijken met een reguliere marketing campagne. Het verschil zijn de kanalen waarop de marketing uitingen worden geplaatst en zo zijn er nog een aantal voordelen ten opzichte van offline marketing:

  • Online marketing is in de meeste gevallen goedkoper (een uitzondering zijn dure banner/advertorial plaatsingen op populaire websites)
  • Resultaten zijn te meten
  • Je doelgroep is direct te bereiken
  • Campagnes zijn vaak langduriger waardoor de ROI (Return Of Investment) hoger is

De methodes en kanalen waarop een online marketing campagne gevoerd kan worden, zijn onder te verdelen in:

  • Zoekmachine optimalisatie
  • Google Adwords
  • Bezoekersanalyse
  • E-mailmarketing
  • Affiliate programma’s
  • Website advertenties, zoals:
    • Link building
    • Advertorials
    • Banners
  • Social media marketing, op:
    • Facebook
    • Twitter
    • LinkedIn
    • Google+
    • Pintrest

Zoekmachine optimalisatie

Je wilt als website goed gevonden worden. Zo hoog mogelijk scoren in Google op een organische (niet betaalde) manier is dan ook een continue project in je online marketing plan. Iedere wijziging die je in je website maakt heeft invloed op je positie. Zorg dat je HTML codes correct zijn geschreven en zorg voor unieke content. Zorg ervoor dat de content kwalitatief en kwantitatief is. Spam niet met keyword clouds of teksten die je met CSS verbergt. Google herkent dit en straft dit door je een lagere ranking te geven dan wanneer je dit niet doet.

Google Adwords

Via Google Adwords kun je advertenties kopen die zichtbaar worden zodra iemand zoekt op een zoekterm waarop jij gevonden wilt worden. Bij een zoekwoord met veel concurrentie betaal je al snel tussen de € 2,- en €5,- voor één klik. Wil je de hele dag zichtbaar zijn dan moet je uitgaan van een budget tussen de € 20,- en € 30,-. Adverteer je alleen door de weeks dan kost dit je zo’n € 280,- per week. Zijn je advertenties op de juiste manier geoptimaliseerd dan zou je +/- 5% aan conversies moeten meten van de bezoekers die binnenkomen op je website en afkomstig zijn van een Google Adwords advertentie. Google Adwords gaat vaak samen met een online marketing campagne maar is niet noodzakelijk om je online marketing plan te laten slagen.

Bezoekers analyse

Je kunt zelf vinden dat je website perfect is, maar misschien denken je bezoekers daar wel anders over. Maak conversie doelen aan in Google Analytics om te kijken of bezoekers wel het doel bereiken die jij wilt dat bereikt wordt. Bekijk welke route ze afleggen om er te komen en kijk naar routes die doodlopen, om vervolgens doodlopende routes om te leiden. Kijk naar je ‘bounce rate’, het percentage bezoekers dat na de eerste pagina de website verlaat en probeer deze te verlagen. Een ‘bounce rate’ van 50% of minder is perfect, 60%-70% is gebruikelijk, 70%-80% is slecht en 80% of hoger is zeer slecht. Een perfecte ‘bounce rate’ bestaat natuurlijk niet, maar hoe lager hoe beter. Gebruik Google Analytics In-Page analyse om je hierbij te helpen.

E-mailmarketing

MailChimp logoOm e-mailmarketing te gebruiken in je online marketing campagne heb je een klantenbestand nodig. Deze kun je op allerlei manieren vergaren. Zodra je een klantenbestand hebt opgebouwd kun je nieuwsbrieven gaan versturen. Dit is te vergelijken met een Google Adwords campagne, omdat je ook hierbij gaat experimenteren wat goed en wat beter werkt. Om er zeker van te zijn dat je e-mails niet in de ontvangers spamfolder terecht komen, adviseren we je MailChimp te gebruiken. Zij sturen de juiste e-mail headers en zorgen tevens voor uitgebreide rapportages waarmee je in principe leert op welke manier je je klanten nog beter kunt benaderen. De gemiddelde statistieken bij MailChimp zijn:

  • Mensen die de e-mail openen: tussen de 18%-30%
  • Mensen die op een link klikken: tussen de 1%-6%

Dit kan worden verhoogd door de onderwerp regel in je e-mail op een juiste manier te formuleren. Verklap niet wat er in de e-mail staat maar maak je ontvangers nieuwsgierig. Dit geldt tevens voor de inhoud van de e-mail. Je bereikt hiermee dat er meer bezoekers op je website komen. Onze laatste MailChimp campagne leverde een open percentage van 76.1% op waarvan 26.1% op een link in de e-mail klikte.

Heb je een bepaald doel qua omzet dat je wilt behalen, dan kun je berekenen wat hiervoor nodig is via een handige ROI calculator in Excel.

Affiliate programma’s

Wanneer je anderen laat helpen je product te verkopen, kun je spreken van affiliates. Een affiliate probeert bezoekers, leads en verkopen voor je te genereren en gebruikt hierbij een unieke code die jij de affiliate hebt toegewezen. Bij een bezoek, lead of verkoop wordt deze code meegestuurd en op die manier kun jij zien vanaf welke affiliate dit afkomstig is. Je kunt hierbij werken met staffel inkomsten of een vergoeding per bezoeker, lead of verkoop. Mocht je dit gaan overwegen, dan heb je goede software nodig die dit alles registreert. Houd de touwtjes hierbij wel zelf in handen en biedt je product niet aan via een partij als Tradetracker. Je weet op die manier niet wie je producten gaan aanbieden op hen richtlijnen na. Zo blijft het risico van affiliates die op internet met jouw product gaan spammen minimaal.

Website advertenties

Je hebt twee soorten websites waarop je gezien mag worden. Op websites die gerelateerd zijn aan het onderwerp van jouw website, of op websites die bezoekers hebben die in jouw doelgroep passen. Als online marketing bureau wil je het liefst zo min mogelijk geld uitgeven en zo hoog mogelijk scoren. Proberen om een advertorial te regelen op één van de twee soorten websites is dan ook een primair doel. Een advertorial is een regulier artikel, gerelateerd aan het onderwerp van jouw dienst of product met hierin één link naar een landingspagina (of je homepage). Een advertorial bevat een nieuwswaarde en valt minder op als advertentie. Mocht de website in kwestie hier niet mee instemmen, dan kun je ook kiezen voor een banner advertentie. Uit onze eigen cijfers blijkt dat een large rectangle (336px*280px) het effectiefst is. Uiteraard telt de uitvoering van de banner ook mee.

Percentage klikken ten opzichte van de banners

Social media marketing

Google+, Twitter, Facebook, LinkedIn, Pinterest, Instagram, het wroet er van de mensen die passen in de doelgroep van je bedrijf. Je moet alleen wel weten hoe je ze kunt bereiken en hoe je dit kunt gebruiken om je online marketing positie te verbeteren. Zorg er in ieder geval voor dat de vormgeving van de social media kanalen in overeenstemming is met je eigen huisstijl. Denk na over hoe je jouw doelstelling en visie van je bedrijf wilt uiten. Komt dit overeen met wat je doelgroep verwacht en met wat hun aanspreekt?

Als je kiest om social media in te zetten voor je bedrijf, zorg er dan ten alle tijden voor dat ze actueel blijven. Het geeft een slecht signaal af wanneer dit niet het geval is. Stel jezelf de vraag of je tijd hebt om je social media kanalen te blijven updaten. Zo niet, vraag dan een online marketing bureau om dit voor je te doen.

Je doelgroep is tegenwoordig erg gemakkelijk te bereiken. Facebook is hier het beste voorbeeld van. Wanneer je een Facebook advertentie aanmaakt, kun je precies kiezen wie je bereikt met je advertentie. Eigenschappen als locatie, interesses, leeftijd, geslacht, budget en weergave schema zijn te kiezen. Facebook geeft een indicatie van het aantal ‘likes’ die je hiermee kunt verwachten. Hoe groter je dag budget is, de meer ‘likes’ je kunt verwachten.

Facebook advertentie

Samenvatting

Als je de juiste hoeveelheid discipline kunt opbrengen om een online marketing doel te bereiken, kun je binnen een tijdsbestek van drie tot zes maanden je omzet enorm verhogen. Ieder kanaal heeft hierbij zijn eigen doel en aanpak. Belangrijk is om een campagne door te zetten zodat het winstgevend blijft en niet terugvalt nadat je iets hebt opgebouwd.

Om goede resultaten te behalen met een online marketing campagne, is het belangrijk om er actief mee bezig te zijn en te blijven. Meet je resultaten en stel je acties bij. Neem risico’s door te meten of iets wel of juist niet beter werkt. Je kunt je doelgroep hierbij betrekken als je de optie hebt om een opiniepeiling te houden op bijvoorbeeld Facebook.

Werkzaamheden waar je continue mee bezig blijft zijn:

  • Content verversing
  • Link building
  • Advertorials uitzetten
  • Landingspagina’s updates
  • Nieuwe trends volgen
  • Op de hoogte blijven van de positie van concurrenten
  • Acties en updates op social media
  • ...

Wij hebben een uitgebreide online marketing lijst samengesteld met punten die belangrijk zijn bij online marketing en komen daar graag eens voor langs om deze te tonen. Deze punten zijn voor iedereen te begrijpen, zijn helder en meetbaar.

Online marketing positie in kaart

Wilt u een analyse over uw bedrijf en wilt u weten waar nog kansen liggen? Bel ons op 0582011997 en laat ons u informeren.