Web community opzetten

Vele proberen het en slechts enkelen lukt het om een web community op te zetten die gezond blijft. In dit artikel geven we je enkele tips om een web community op te zetten die levensvatbaar blijft. Te vergelijken met een constante en enorme online marketing campagne.

Verwekking

Het willen opzetten van een web community kan uit diverse beweegredenen ontstaan; uit eigen interesses, hobby, professie of bijvoorbeeld bij het hebben van een goed 'gat in de markt' idee. Blijf jezelf echter de vraag stellen of het opzetten van een web community over het onderwerp dat je hebt, een web community wordt die zich onderscheidt.

“Wat u ook zoekt, ons motto is: 'houd het simpel'”, Google

Zoek naar termen in Google die de activiteiten van jouw toekomstige web community omschrijven. Gebruik geen moeilijke termen en houd het simpel. Bezoek de gevonden websites en bekijk of het idee dat jij hebt, te vergelijken is met websites die je hebt gevonden. Bepaal vervolgens of het kans van slagen heeft. Dit bereik je door jezelf de vraag te stellen of het idee écht uniek is en vraag (kritische) mensen die in je doelgroep passen wat zij er van vinden. Onderzoek of er behoefte is aan jouw web community.

Opvoeding

Nu je bepaald hebt dat je idee kans van slagen heeft, is het verstandig om een plan van aanpak te maken. Waarmee begin je? Er zijn vele beslissingen te maken, zoals:

  • Hoe ga ik de web community noemen?
  • Is de domeinnaam nog wel vrij?
  • Kies ik ervoor om een zoekterm op te nemen in mijn domeinnaam?
  • Open Source of eigen programmatuur?
  • Wie zorgt er voor de website?
  • Ga ik het alleen opzetten?
  • Hoeveel budget heb ik nodig?
  • Hoe kom ik aan mijn eerste content?
  • Hoe kom ik aan mijn eerste bezoekers?
  • Wat ga ik mijn bezoekers bieden?
  • Hoe zit het met gegevens die ik verkrijg?
  • Hoe weet ik wat bezoekers willen?
  • Wat doe ik met mijn online marketing?
  • Waaraan moeten mijn Algemene Voorwaarden, Disclaimer en Privacy Statement voldoen?
  • Kies ik voor een beveiligde verbinding?
  • ...

De naam is erg belangrijk. Een domeinnaam met hierin een term die het onderwerp van je web community dekt zal waarschijnlijk al bezet zijn (op het moment van schrijven telt SIDN 5.488.136 domeinnamen). Kies dan niet voor een slap aftreksel met een streepje:

  • Het ligt niet in de ‘surfers’ gewoonte om een streepje te typen.
  • De mensen aan wie je de domeinnaam met streepje hebt vertelt zullen deze toch zonder streepje intypen zodra zij de gelegenheid hebben om de website te bekijken.
  • Google geeft wel zeker de voorkeur aan domeinnamen zonder streepje. Ook de domeinnamen die slechts het streepje ter leesbaarheid hebben toegevoegd worden op de tweede plek gezet.

Als je zelf iemand bent die websites maakt, dan kun je overwegen om zelf de web community te ontwerpen en te scripten. Je hebt het dan exact zoals je dit zelf wilt. Houd wel rekening met beveiliging. Een web community bestaat 99% uit bijdrages van bezoekers en leden. Er zitten altijd bezoekers bij die XSS of SQL injections uitproberen. Wees hier op voorbereid en laat je creatie door andere professionals controleren op eventuele lekken.

Besteed je het uit, kies dan niet voor pakketten als Joomla! of WordPress. Dergelijke Open Source en van origine weblog systemen staan er om bekend erg kwetsbaar te zijn wanneer ze niet up-to-date worden gehouden. Dit geldt tevens voor talloze besmette plugins. Dit kan er toe leiden dat de gegevens van je bezoekers door kwaadwilligen worden verkregen. Hierdoor verlies je vertrouwen en daarmee bezoekers.

Wat mede het vertrouwen wekt bij bezoekers, is een juridisch geldig algemene voorwaarden document beschikbaar hebben. Naast een ‘privacy statement’ waarin je aangeeft welke rechten de bezoeker heeft en een disclaimer voor jezelf, is dit onmisbaar.

Het is belangrijk om je bezoekers in één oogopslag te laten zien wat actueel is. Dit bereik je via zogenoemde ‘trackers’. Zorg ervoor dat deze trackers zich in de heatzone van je website bevinden. Uiteraard bestaat de home pagina tevens uit actuele nieuwsberichten met iedere dag een item met de datum van vandaag. De eerste indruk van een bezoeker is het belangrijkste. Deze mag absoluut niet twijfelen over de actualiteit van de website.

Ga niet over één nacht ijs. Denk goed over de dingen na. Maak een tekstdocument en vul deze iedere keer aan als je weer iets te binnen schiet over de aanpak van je web community. Functionaliteiten waaruit de website moet bestaan komen met vlagen. Begin pas aan de website zodra je al deze functionaliteiten helder hebt. Bewaar dit document op Dropbox of Google Drive zodat je ook via je telefoon gemakkelijk hersenspinsels kunt toevoegen.

Eerste stapjes

Bezoekers komen niet vanzelf op je website. Je hebt content nodig. Voor je online marketing is het belangrijk dat er veel informatie op je website te vinden is, gerelateerd aan het onderwerp van je web community. Hoe meer, hoe beter. Zorg er wel voor dat deze inhoud uniek is – niet gekopieerd van een andere website en ook uniek op je eigen website.

Verken Google+, Facebook, Twitter en andere sociale media kanalen en zoek naar mensen die geïnteresseerd zijn in het onderwerp van je website. Maak een eigen Google+, Facebook en Twitter pagina aan in de huisstijl van je website en plaats hier met regelmaat nieuwtjes. Op deze manier breidt je je online marketing positie uit. Vraag ook anderen hier bijdragen op te plaatsen. De mensen aan wie je het idee van je web community hebt voorlegt in de onderzoeksfase kun je hier ook weer bij betrekken. Zorg er voor dat je bezoekers naar je website haalt en houd ze vast door actuele content en een logische navigatie structuur.

Je website heeft dorst en het is hartje zomer. Je hebt extra handen nodig om zorg te dragen voor de inhoud van je website. Bedenk onderwerpen die behandeld moeten worden en verdeel het werk zo goed mogelijk. Heb overleg over de inhoud op je eigen forum. Zo ontstaan er discussies waarop toevallige passanten anticiperen en waardoor je website een web community wordt.

Houd bij wat wel en wat niet werkt door Google Analytics te installeren op je website ten behoeve van je online marketing. Bekijk de zoekwoorden waarop je gevonden wordt en optimaliseer je content hieraan om nog hoger te scoren. Je weet zo ook op welke zoekwoorden je niet scoort en waarop je wel gevonden wilt worden. Maak conversie doelen aan om te kijken welke paden bezoekers volgen tot aan een belangrijke actie, zoals een activatie bevestiging na te hebben geregistreerd.

Volwassenheid

In principe heb je nu een geoliede machine. Laat hem niet te hard lopen want kwaliteit gaat in dit geval boven kwantiteit. Draag je hier zorg aan in het begin, dan heb je hier later proffeit van. Bezoekers zullen de content blijven vinden via zoekmachines en wanneer dit hen aanspreekt zullen ze eerder geneigd zijn om de website vaker te bezoeken.

Je bezoekers aantallen stijgen en ook je ledenaantal. Op een gegeven moment zul je merken dat bezoekers kritischer worden en gaan schoppen. Je hebt een (vrijwillig) team nodig die de boel gaat modereren. Mocht je nog geen systeem hebben ingebouwd of in gebruik hebben genomen die bepaalde functionaliteiten toekent aan een gebruiker, regel het dan. Het is belangrijk om de moedwilligheid van gebruikers te monitoren. Je kunt dit bereiken door alle meldingen van een moderator op te slaan bij de gebruikers geschiedenis, of je kunt een complexer systeem gaan ontwikkelen zoals het doeltreffende karma systeem van Tweakers.

Omgedraaide opvoeding

Nu de webcomunity groter is geworden, ga je zien dat er een groep is ontstaan die te vergelijken is met een supportersgroep van een voetbalclub. Het voelt alsof het hun eigen website is en ze zijn bloed fanatiek. Het is belangrijk om deze groep tevreden te houden. Zij zijn degenen die de web community levend houden door op regelmatige basis de website van content te voorzien via bijdragen op artikelen en berichten van andere (nieuwe) leden.

Deze supportersclub weet door en door hoe de website in elkaar zit en wanneer zij zich willen inzetten voor de website, dan zou je zeggen dat je ze met open armen moet ontvangen. Fout. Er zitten goede ideeën bij maar soms ook ideeën die de plank volledig mis slaan. Zodra je overal 'ja' op zegt, loopt het kind met je weg en voed jij het kind niet meer op maar het kind jou. Dit voorkom je door ideeën vanuit de web community intern te bespreken met de moderators en beheerders van je website. Wanneer zij de mening van de 'harde kern' delen, dan zou je kunnen instemmen met het idee. Het kan voor komen dat de wensen van de vaste leden in contrast staan met de wensen van een reguliere bezoeker. Houd dus te allen tijde zelf de eindredactie, maar luister naar de signalen vanuit de web community om zo je vaste bezoekers tevreden te houden.

  • Als online marketing en webdesign bureau willen we je daarnaast nog een aantal technische tips meegeven:
  • Zorg voor correcte titels in je header
  • Zorg dat de META description goed staat, hoewel dit niet meer meegenomen wordt in je ranking, het zorgt wel voor een hogere klik ratio wanneer mensen je website vinden in een zoekmachine
  • Koppel eventuele artikelen aan je Google+ account, zo val je extra op in zoekresultaten (zie ‘artikel persoons gevonden in Google’)
  • Zorg dat de bezoeker weet waar hij of zij zich bevindt via breadcrumbs die gekoppeld zijn aan moz-vocabulare.org, ook dit zie je terug in de zoekmachine
  • Zorg voor een correcte sitemap, Google weet hierdoor ook sneller waar de pagina’s zich bevinden
  • Maak conversie doelen aan in Google Analytics
  • Zorg dat je inspeelt op zoekwoorden waarop je gevonden wordt

Meer tips of gebruik maken van onze expertise? Dat kan door Stukje Design online marketing, websites en webdesign bureau Leeuwarden contact met u te laten opnemen.