Fries Museum

Het Fries Museum heeft een rijke geschiedenis van bijna 190 jaar.

Fries Museum

Het Fries Museum belde ons op een donderdagmiddag om te vragen of we wilden meedoen aan een pitch voor hun nieuwe website. Een korte periode later leverde wij hun nieuwe website op!

We zijn er bijzonder trots op. Het Fries Museum is gehuisvest in één van de meest imposante gebouwen van Leeuwarden en kun je als Fries of toerist niet missen. Voor het Fries Museum hebben we nagedacht over een website waarin 'trekkers' centraal staan zoals de actuele tentoonstelling Alma Tadema. Het is mogelijk om tentoonstellingen in een andere layout te gieten dan de rest van de site. Aanleiding hiervoor was een website die we tegenkwamen van Bruegel op Google Cultural Institute. Het reclamebureau WEDA waarmee het Fries Museum werkt, heeft het ontwerp van de website gemaakt. Zij zijn ook verantwoordelijk voor de rest van hun huisstijl.

De website bestaat uit drie talen; Nederlands, Engels en Fries. Hiervoor hebben we in ons eigengemaakte Websocial CMS de talenmodule gebruikt. De drie website varianten zijn in één CMS te beheren. In ons CMS kun je wisselen van taal en kun je content van de ene taal naar de andere kopiëren.

Fries Museum

Het was fijn dat opmerkingen direct werden doorgevoerd en niet in de verre toekomst werden ingepland!

De wens was dat alles zelf te beheren is. De website is erg uitgebreid dus hebben we het hun zo gemakkelijk mogelijk gemaakt. Door content te kopiëren, door widgets aan sets te kunnen toevoegen zodat ze op een andere pagina ook te gebruiken zijn en door geautomatiseerde archieven voor bijvoorbeeld nieuws, tentoonstellingen en activiteiten. Het invoeren van content is hun zo gemakkelijk mogelijk gemaakt: kleuren via colorpickers, data via een kalender en van afbeeldingen kun je zelf een uitsnede maken.

WEDA had ook nog een verrassing voor ons. De homepage bestaat uit een grid waarbij het Fries Museum zelf wil bepalen hoe ze dit indelen. We hebben hier een tijdje over nagedacht hoe we dit het beste konden oplossen. We hebben een methode bedacht dat ze geheel visueel zelf kunnen bepalen welke blokken ze aan ieder willekeurige pagina willen koppelen. Bestaat een vierkante, horizontale of verticale afbeelding niet dan vraagt het CMS om deze te uploaden!

Hoe de pagina's zo dynamisch worden opgebouwd waardoor zowel carrousels, video's, tekst, afbeeldingen en formulieren gebruikt kunnen worden, laten we je graag een keer zien tijdens een korte demonstratie van ons CMS.